Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
REC0603106   Recursos TIC per a ciències socials a ESO
2023-2024   Curs telemàtic (en línia asíncron). Secundària Obligatòria
  
   1/7/2024 - 24/7/2024 (30 hores) de h a h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Asíncron
Organització   Associació Aprenonline
  
  
  
Tipus activitat   60AO Recursos TIC per a ciències socials a ESO
  
Inscripció   01/09/2023 - 01/07/2024
  
Cost matrícula (Euros)   55
  
Descripció i   Metodologia:   En aquest curs es proposa diferents recursos de les tecnologies de la informació per a treballar a les ciències socials.

La formació és a distància i asincrònica.

Metodologia: Dins de la plataforma Moodle, hi ha una part teòrica, ja sigui en text, vídeos, enllaços, imatges… que el participant haurà de llegir, mirar, escoltar… Tot seguit hi ha una sèrie d’activitats, on el participant contestarà segons el que se li demani, pot ser una reflexió, una pràctica, una imatge, un filmet…

Trobareu més informació a:

https://aprenonline.org/cursos/060-recursos-tic-per-a-ciencies-socials-a-eso/
  
Objectius   Objectiu principal:
Oferir eines i recursos en línia útils per a una docència de les ciències socials de secundària interactiva, amb l’ús d’eines innovadores i dades d’actualitat.

Objectius específics
Conèixer fonts de bases dades de diversos àmbits (local, estatal, nacional internacional) i de diversos organismes que permetin documentar o plantejar l’estudi de realitats des de l’àmbit de les ciències socials. Així com el funcionament bàsic d’aquestes.
Manipular a escala bàsica dades per a la creació del propi material didàctic relacionat amb les ciències socials, siguin per enriquir, o aprofundir en les temàtiques tractades a l’aula.
Utilitzar eines en línia per a l’anàlisi de dades i mapes interessants per a l’aprofundiment en l’estudi de les ciències socials.
Conèixer eines en línia per a la recollida de dades pròpies per a la realització de petits estudis per part dels i les alumnes, com els qüestionaris i les enquestes en línia.
Comparar mapes (segons temàtica, cronologia, font, etc.) per a valorar l’evolució de fets i realitats interessants per a l’estudi de certes temàtiques dins les ciències socials.
Utilitzar eines TIC per a la realització de tasques participatives com l’elaboració de mapes temàtics i el recull de dades.
Aprendre a representar dades a través de mapes i gràfics atractius que facilitin la docència de les ciències socials.
  
Continguts   Tema 1: Introducció
Recerca de dades estadístiques i cartogràfiques per a a docència de les ciències socials a secundària. Presentació de diferents tipus de dades en línia i exemples de diversos recursos TIC per a la docència de ciències socials a secundària.
Tria i cerca d'exemples de mapes, infografies i reculls de dades a la xarxa relacionades amb un tema de ciències socials a tractar a l'aula de secundària.
S'avaluen els aspectes rellevants de diferents tipus de mapes i cartografies exposats així com la seva idoneïtat com a material docent a l'aula.

Tema 2: Les dades a les ciències socials. D’on treiem les dades?
Fonts estadístiques de dades: Exemples de diverses fonts de dades estadístiques en línia i explicació del seu funcionament bàsic (Idescat).
Extracció i organització de dades relacionades amb un tema triat des d'una de les bases de dades proposades, representació de les dades mitjançant les eines Google en diversos tipus de gràfic i mapes.


Tema 3: Representació de dades. Gràfics i mapes com a eina educativa.
Exemples de diverses eines en línia per a la representació gràfica i cartogràfica de dades, explicació del seu funcionament.
Utilització de les eines online de representació de dades demogràfiques (GapMinder, mapes d'Eurostat, Full de Càlcul de Google), configuració de les representacions en funció de les variables triades.
Valoració i exemples del possible ús docent dels recursos en línia presentats.


Tema 4: Eines TIC en línia. Explicar el nostre entorn.
Mostra i proposta d'utilització de les eines en línia per a l'estudi i interpretació de l'entorn a partir d'estadístiques i mapes. (Google Form, Google Earth, Betaportal ICC)
Creació d’una enquesta en línia mitjançant l’eina GoogleForms.
Creació d’una gira geogràfica mitjançant l’eina Google Tour Builder.
Accés al Betaportal de l’Institut Cartogràfic de Catalunya i tria d'una eina de les eines en desenvolupament oferides que puguin servir per a la docència d’algun tema de ciències socials a l’aula.

Tema 5: Projecte
Preparació d'un tema escollit per a la seva presentació a l'aula amb el suport de 3 elements o eines educatives explicades al curs

  
Formador/a   Ricard Gonzalez Puig
  
Avaluació   En el primer tema es demana al participant que indiqui un avantatge de materials TIC com a suport de l’aprenentatge de ciències socials. En aquest tema també es treballen els mapes i gràfics que hi ha a internet, el participant n’ha de buscar dos de cada i exposar els avantatges de treballar-los a l’aula amb el seu alumnat. El formador detectarà el nivell del material escollit i de les propostes didàctiques, proposant millores si les veu necessàries.
En el segon tema es treballen les dades estadístiques d’IDESCAT, el participant ha de saber filtrar dades i baixar-les. El formador avaluarà si ho ha fet bé, en cas contrari ho haurà de repetir. També es treballa en aquest tema les possibilitats de Google Docs, el participant elaborarà uns quadres a partits de les explicacions. El formador valorarà el nivell i proposar millores, si fos el cas.
En el tercer tema s’explora les possibilitats del GAPMINDER, el participant haurà de crear un gràfic amb les eines de BUBBLES. També es treballen les eines, creació de gràfics amb fulls de càlcul i l’EUROSTAT. El formador valorarà si els gràfics creats tenen el nivell satisfactori o no, en cas negatiu caldrà repetir l’activitat.
En el quart tema es proposa crear un formulari amb el Google forms, que serà avaluat pel formador.
També es proposa una visita al Tour Builder, on el participant crearà un itinerari. I finalment acabarà el tema 4 amb un treball sobre el portal de l’Institut Cartogràfic de Catalunya.
El formador valorarà el nivell de les tasques de l’itinerari i de deus aplicacions del ICC.
I per acabar el curs, al tema 5 es proposa dur a terme un projecte didàctic a partir dels diversos recursos treballats. El formador decidirà si assoleix l’objectiu marcat o proposar esmenes de millora.
Per a superar el curs el participant ha de presentar totes les tasques proposades, amb els canvis de millora, si és el cas.
Les tasques d’aprofitament i que ens serviran per avaluar el curs i determinar si un participant ha superat o no el curs seran:
Activitats on es podrà escriure en línia.
Elaboració d’arxius, en pdf.
Fotografies i/o captures de pantalla realitzades i penjades
Possibles vídeos penjats en internet i a la tasca s’hi escriurà l’enllaç.
Compartició d’elements efectuats amb la persona formadora.
En cap cas, l’avaluació serà quantitativa, sempre qualitativa.
  
Requisits de  certificació   Per obtenir la certificació d'aquest curs és necessari:
Haver presentat el 100% de les activitats proposades amb un nivell satisfactori
Haver contestat l'enquesta de valoració final.
  
E-mail   info@aprenonline.org
  
  


Activitat reconeguda en resolució de data 12/07/2023 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).